Saturday, August 29, 2009

KESAH KETURUNAN SULTAN TAJUL MULUK

4 comments:

  1. Hubungan dengan Sultan Jamalul Alam Brunei yang duduk di takhta dari tahun 1906 hingga 1924.Sultan Jamalul Alam pernah ke Mindanao dan kahwin dengan orang sana...anak-anaknya ialah Datu Halsi( Datu AS).2. Rahimah Perempuan dan 3.Datu Alparani( Datu Alpad) ..ini tiada anak...Datu Hals ibni Muhammad Jamalul Alam ll,pernah kahwin dan dapat tiga orang anak,dua perempuan dan satu lelaki...perempuan tertinggal di sulu dan Datu Hals ikut sama bapanya pulang ke negeri sebelah di Selurung...tetapi Datu AS sakit ..gila-gila yang terpaksa di hantar ke Sandakan untuk di ubat...tetapi tunggu punya tunggu tidak juga sembuh..maka Muhammad Jamalul Alam terpaksa meninggalkannya dan pergi ke Selurung ( Brunei)...anak lelaki Datu AS ialah Hamzani...Hamzani kahwin sama Dayang Maruraini @ Kandurai dan di kurniakan Lapan orang anak,tiga perempuan dan Lima lelaki.mereka ialah 1.Abdul Hamid.2.Abdul Maid/Majid.3.Intan Juhala.4.Anthony@Ameryuddin.5.Suaidah@ Bunga Sitti.6.Manja.7.Ramli dan 8.Zubairah @ julia..bungsu ..juga sakit gila-gila....mereka menjalani kehidupan di K.Bukit Lalang Semporna.sabah..maknanya mereka ini adalah cucu-cicit Sultan Jamalul Alam ll dari Brunei dan juga cucucicit Sultan Muhammad Jamalul Kiram ll dari sulu..sebab itu keturunan ini berkait sulu and Brunei...

    ReplyDelete
  2. Mengikut pengerusi keturunan ini Datu AM,mereka ada "wasiat" daripada bapa dan nenek mereka tetapi belum sampai masanya mereka keluarkan..yang mereka mati-matian ambil ini ialah,barang-barang yang telah di tanam oleh pakcik mereka di Pulau Sebatik..isu penempatan mereka /keturunan ini senantiasa pindah-pindah kerana menyembunyikan maklumat..kerana bila kono di ketahui oleh pihak berkuasa..mereka akan di buru,ditangkap dan di bunuh...sebab itu keturunan ini masih lari-lari..dan kini barulah keluar keberanian mereka setelah pengerusinya bertekad dan memaklumkan pihak berkuasa..tentang keturunan ini..

    ReplyDelete
  3. HUBUNGAN KETURUNAN SULTAN SULU DENGAN BRUNEI..
    Datu Hamzani cucu Sultan Jamalul Alam ll dari Brunei kahwin sama Dg.Maruraini@ Kandurai cucu Sultan Jamalul Kiram ll dari sulu..di kurniakan Lapan orang anak...Lima lelaki dan Tiga perempuan..

    ReplyDelete
  4. HUBUNGAN KETURUNAN SULTAN SULU DENGAN BRUNEI..
    Datu Hamzani cucu Sultan Jamalul Alam ll dari Brunei kahwin sama Dg.Maruraini@ Kandurai cucu Sultan Jamalul Kiram ll dari sulu..di kurniakan Lapan orang anak...Lima lelaki dan Tiga perempuan..

    ReplyDelete